Review Fast Man door Theo Volk

Music that needs attention

Ralph de Jongh : Fast Man

Het gebruikte kiekje voor de hoes werd gemaakt tijdens een van Ralph’s vele wandelingen door het bos. De hoes is een verwijzing naar het zeer aanstekelijke Stroll, waarvan de zang voor mij een soort reggae vibe heeft. Fast Man is een van de vijf albums, die Ralph nu gelijktijdig heeft uitgebracht. Flower of Life besprak ik vorige maand al lovend. Ook Fast Man is hetzelfde lot beschoren. Tien uitstekende songs met een gemiddelde speelduur van ongeveer acht minuten, waarbij het moeilijk is om echte favorieten aan te wijzen. De avontuurlijke, wat mysterieuze opener So Long heeft de nodige Noord-Afrikaanse invloeden. De inspiratie hiervoor werd waarschijnlijk opgedaan tijdens een vakantie aan Marokko enige jaren geleden. Tot mijn favorieten kan zeker ook Hungry Love gerekend worden, vooral door de wisselwerking tussen lead- en achtergrondzang. Het refrein ervan blijft meteen hangen. Met ruim dertien minuten is de titelsong Fast Man het langste nummer. Hier wordt op een geweldige manier naar een gigantische climax toegewerkt. Zoals altijd geeft Ralph zijn begeleiders alle ruimte om te schitteren. Het zijn trouwens niet de minsten, gitaristen Tim Birkenholz en Chiron Schut, de ritmesectie bestaande uit Marcel Wolthof en Nico Heilijgers en achtergrondzangeressen Moon Anderson (tevens percussie) en Ylvalie Dik. Heerlijk bluesy is Straying Far Away From Home. Ingetogen en persoonlijk is het hartstochtelijk gezongen Sent It With Love.  Het album wordt uitstekend afgesloten met het opgewekte Always Together, opgesierd met fenomenaal gitaarspel. Wat het album zeker ten goede is gekomen dat alle songs live opgenomen werden in Kisjes Studio Dalfsen. Het geeft een goed beeld wat je live van Ralph en zijn kompanen mag verwachten en dat is niet gering. In de wachtkamer heb ik nu nog You Don’t Need No Words, Be Who You Are en Rainbow Child. Nog een drietal albums, die nu ook in zeer beperkte oplage bij Ralph te koop zijn, wees er dus snel bij!

Theo Volk

Releasedatum : Februari 2021 Independent

Nieuwere postOudere postHomepage